Je kunt je via Gemeenteprojecten alleen als ZZP'er en op persoonlijke titel voor deze freelance (interim) opdracht inschrijven. Belangrijk: ZZP = eenmanszaak of BV met DGA, andere vormen zoals VOF, Stichting, Maatschap, etc. kunnen niet! Het is ook niet de bedoeling rechtstreeks met de gemeente contact op te nemen (dit op uitdrukkelijk verzoek van de gemeenten zelf).

Gemeenteprojecten

Freelance opgavemanager opgave huisvesting en integraal beleid asiel en migratie (zzp)

Geplaatst 12 okt. 2023
Project ID: YIS 9141179
Plaats
Noordwijk
Uren
32 uur/week
2 jaren
Start: 13 nov. 2023
Einde: 31 okt. 2025
Tarief
Uiterste voorsteldatum: 30 okt. 2023 12:00

Startdatum: z.s.m.

Einddatum: 31-10-2025

Duur: 24 maanden

Uren per week: 32

Functieschaal 13

Voor deze opdacht zoeken we een zeer ervaren leidinggevende op management/bestuurlijk niveau binnen werkveld beleid huisvesting asiel en migratie.

De opvang en huisvesting van de verschillende speciale doelgroepen nieuwkomers zien we in Noordwijk niet langer als een crisis maar als een structurele taak van de gemeente voor de komende jaren. Van het realiseren en beheren van opvanglocaties en huisvesting tot inschrijving in de BRP en activering naar (vrijwilligers) werk etc. We zijn op zoek naar een externe medewerker/opdrachtnemer die in de rol van opgavemanager de komende 2 jaar verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van het programma asiel en migratie 2023-2025.

De Noordwijkse aanpak juni 2023-juni 2025

Omdat de vluchtelingenproblematiek en de huisvestingsopgaven voor diverse doelgroepen naar verwachting langere tijd gaat duren en de komende 5-10 jaar mogelijk zelfs groter wordt, kiezen we lokaal voor een samenhangende programmatische aanpak en organisatie op asiel en migratie.

Onder centrale aansturing van deze opgavemanager werken we met een multidisciplinair samengesteld kernteam van beleid, uitvoering, JUZA, communicatie, OOV en welzijn en secretariële ondersteuning. We werken opgavegericht met een programmatische aanpak. Met een zo licht en slagvaardig als mogelijke overlegstructuur om daadwerkelijk maatschappelijke impact te kunnen hebben. Binnen de opgave zijn 9 routekaarten uitgewerkt (zie deel 2) De komende periode wordt de opgave organisatie verder ingericht en worden verantwoordelijk trekkers/deel projectleiders benoemd geworven voor de komende 2 jaar.

Wat ga je doen:

·        Strategische advisering en informatievoorziening college, raad en directie op de opgave asiel en migratie

·        Verantwoordelijke voor de voortgang en realisatie van het overall programma asiel en migratie 2023-2025.

·        Organiseren en aansturen van het multidisciplinair samengestelde opgaveteam en deel projectleiders

·        Verantwoordelijk voor de bestuurlijke besluitvorming

·        Budgetverantwoordelijk en daarmee samenhangende taken voor de P&C Cyclus.

·        Regionale samenwerking Holland Rijnland en sub regionaal in Duin en Bollenstreek op strategisch niveau

·        Vertegenwoordiging van de gemeente Noordwijk op asiel en migratie op strategisch niveau (lokaal tot landelijk)

·        Opbouwen en onderhouden van een netwerk van externe samenwerkingspartners op strategisch niveau

Waar kom je te werken:

De opgavemanager huisvesting en integraal beleid asiel en migratie is ambtelijk opdrachtnemer van de opgave asiel en migratie (/bestuursopdracht) en werkt onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van de concerndirecteur, tevens ambtelijk opdrachtgever. Je komt te werken in een (nog te vormen) opgaveteam asiel en migratie, met gemotiveerde en bevlogen collega’s.

Must haves:

·       hbo/wo- en denkniveau

·        Aantoonbare meer jaren ervaring als in senior leidinggevende functies of als programmamanager, projectleider, procesmanager

·        Affiniteit met het onderwerp asiel en migratie

·        Ervaring binnen (of voor) een gemeente of soortgelijke politiek-bestuurlijke omgeving is een harde eis.

·        Je beschikt over uitstekende ontwikkelde politiek bestuurlijke adviesvaardigheden

·        Je bent in staat om op strategisch niveau kansen en risico’s en knelpunten te agenderen en op te lossen

·        Je bent een sterke verbinder tussen beleid en uitvoering, ambtelijk- bestuurlijk, interne en externe organisatie

Soortgelijke projecten